Ontwikkeling neemt de vorm aan van een streven naar een steeds grotere onafhankelijkheid. Het is als een pijl losgelaten van de boog, die recht, snel en zeker vliegt. -Maria Montessori
De uitdrukking "kinderen onderwijzen" op onze school is bijna verboden. Kinderen in de volle zin van leren, dat wil zeggen, ze leren zichzelf - Maria Montessori

Waterpret bij Onderbouw Peuters

  • 26 juni 2023
  • Onderbouw Peuters

Onze 2 weken vol waterpret zitten er alweer op! En wat hebben we genoten!


We verhuisden ons klasje voor 2 voormiddagen helemaal naar buiten, waar de kleuters aan de slag gingen met het poetsen van speelgoed, wassen van kleertjes, schenkwerkjes, schilderen met water en krijt, experimenteren met een bak vol schelpen en zeedieren,…  En natuurlijk gaven we ook onze Jules een goede wasbeurt. Hij ging in bad met een heleboel badeenden en we maakten voor hem zoveel mogelijk schuim. Het duurde niet lang voor we allemaal kaboutertjes werden met een grote, witte schuimbaard en we ontdekten dat we het schuim ook konden wegblazen en dat dit dan net op sneeuw leek. We leerden overigens ook volgend versje;
Allen samen in het bad.
Mama, papa, glibberglad!
Plons plons met de spons.
Dikke teen, kleine duim
Dansen samen in het schuim!

Tijdens al het poetsen kregen ook onze stoelen een schrobbeurt. Na een wellevendheidslesje ‘hoe draag ik mijn stoeltje’, namen onze vriendjes hun eigen stoel mee naar buiten en gingen ze aan de slag met water en zeepsop
Ook in de klas werden de kasten uitgeladen, afgestoft en uitgekuist met water en zeep. De speelplaats veranderde dan weer in een carwash voor alle fietsen en steppen!

Buiten het poetsen hebben we ook geprofiteerd van het mooie weer en hebben we een paar mooie, korte wandelingetjes gemaakt.
Ons vorige thema “kriebeldiertjes” kwam ook nog even weer helemaal terug tot leven, want Lisa vond in haar tuin enkele rupsen en zelfs hun eitjes konden we mooi bewonderen. Lowie kreeg dan weer bezoek van een heel grote sprinkhaan die thuis voor zijn deur zat! We bestudeerden hem eventjes in de klas en lieten hem dan weer vrij in de tuin. We hielden ons zo stil mogelijk en de sprinkhaan sprong in het rond, zelfs op de arm van Lio, op het been van Doris en recht naar wat vriendjes die van een afstandje aan het kijken waren.

De parabel van ‘het huis op de rots’ werd voorbije week ook meermaals verteld en nagespeeld in de vorm van een kleine poppenkast met uiteraard veel water en echte wind dankzij de ventilator!

Kijken jullie even mee naar onze ijverige werkers?