Ontwikkeling neemt de vorm aan van een streven naar een steeds grotere onafhankelijkheid. Het is als een pijl losgelaten van de boog, die recht, snel en zeker vliegt. -Maria Montessori
De uitdrukking "kinderen onderwijzen" op onze school is bijna verboden. Kinderen in de volle zin van leren, dat wil zeggen, ze leren zichzelf - Maria Montessori

Wat anderen zeggen

Wat zeggen andere ouders over onze montessorischool?

Toen wij de moeilijke beslissing maakten om onze zoon van school te laten veranderen wisten wij niet wat ons te wachten stond. Het Montessori team nam ons meteen op in hun warme omgeving. Naarmate de tijd vorderde zagen wij ons zoontje weer open bloeien. Dankzij de unieke aanpak van de Montessori methode werd hij versterkt waar hij het nodig had en kreeg hij de tijd om op zijn eigen tempo te ontwikkelen. De visuele aanpak stimuleert hem om op een leergierige manier met de leerstof om te gaan. Na enkele maanden wisten wij zeker: hier zit hij op zijn plaats. Het familiale gevoel onder de leerkrachten en de ouders krijg je er gratis bij.

– Mama Hannah

Onze zoon is 2 weken geleden gestart in het 1ste middelbaar, Atheneum Aarschot.  En die overgang is pittig! De 1ste week was kennismaking, maar vanaf deze week zijn ze er stevig ingevlogen! Via 4 verschillende digitale kanalen moeten ze hun lessen, huiswerk, taken en boeken verzamelen…. Maar dat is natuurlijk ook complex. Zijn uurrooster kan hij gewoon raadplegen via een app op zijn gsm. De tijd van papieren agenda’s is voorbij. Dikke pluim voor de leerkracht Frans, Arthur-Emile was zowat de enige die zich kon voorstellen in het Frans. Ook geschiedenis is met zoveel overgave gebracht, dat Arthur-Emile een déjà vu kreeg. Maandag is er al een herhalingstoets van de eerste bundel wiskunde… “Echt herhaling hé mama? Want ik heb dat allemaal al gezien bij Juf Carmen!” Ik was vooral bang voor de overgang van een methode school naar klassiek onderwijs. Op Montessori ging hij even naar buiten wanneer hij te veel energie had en storend werd. Ze konden ook voor een deel bepalen wat ze zouden doen en waar ze gingen zitten om te werken.  Nu zit hij 7u per dag op de schoolbanken! En ook dat valt mee…. Hij is wel blij wanneer er pauze (neen dat noemen ze geen speeltijd meer) is, maar hij kon zich makkelijk aanpassen. Hij volgt sportwetenschappen, dus hij heeft wel 5u sport per week. Tegen het einde van het schooljaar moet hij 10km lopen binnen het uur, sport is geen vrijblijvende richting. Ook daar moet na school aan gewerkt worden! En zoals jullie weten, hij zit elke dag te paard…. Dat is nog altijd zo, hij heeft met andere woorden veel mogelijkheden om zijn energie kwijt te geraken en 7u braaf stil te zitten aan een schoolbank. Wie had dat durven denken?! Zo blij dat mijn klein manneke de tijd van zijn leven had op Montessori. Dat de focus lag op kind zijn en mogen groeien op eigen tempo… Zodat hij nu sterk genoeg is om die stap te zetten in dat grote middelbaar…. Helemaal klaar voor dit nieuw avontuur! Bedankt juffen, jullie zijn toppers! En helemaal in het bijzonder, bedankt Juf Carmen (voor 4 prachtige jaren), Juf Ingrid (voor het helpen bij zijn integratie op school) , Juf Hilde (voor je warmte en liefdevolle aandacht, Meester Stefan (omdat je in moeilijke periodes zoveel meer was dan de leraar LO) en Juf Deborah (voor je geduld bij je start op school)! Jullie deden stuk voor stuk meer dan gewoon jullie job!

– Mama Heidi