Ontwikkeling neemt de vorm aan van een streven naar een steeds grotere onafhankelijkheid. Het is als een pijl losgelaten van de boog, die recht, snel en zeker vliegt. -Maria Montessori
De uitdrukking "kinderen onderwijzen" op onze school is bijna verboden. Kinderen in de volle zin van leren, dat wil zeggen, ze leren zichzelf - Maria Montessori

Wat anderen zeggen

Wat zeggen andere ouders over onze montessorischool?

Toen wij de moeilijke beslissing maakten om onze zoon van school te laten veranderen wisten wij niet wat ons te wachten stond. Het Montessori team nam ons meteen op in hun warme omgeving. Naarmate de tijd vorderde zagen wij ons zoontje weer open bloeien. Dankzij de unieke aanpak van de Montessori methode werd hij versterkt waar hij het nodig had en kreeg hij de tijd om op zijn eigen tempo te ontwikkelen. De visuele aanpak stimuleert hem om op een leergierige manier met de leerstof om te gaan. Na enkele maanden wisten wij zeker: hier zit hij op zijn plaats. Het familiale gevoel onder de leerkrachten en de ouders krijg je er gratis bij.

– Mama Hannah

Onze zoon is 2 weken geleden gestart in het 1ste middelbaar, Atheneum Aarschot.  En die overgang is pittig! De 1ste week was kennismaking, maar vanaf deze week zijn ze er stevig ingevlogen! Via 4 verschillende digitale kanalen moeten ze hun lessen, huiswerk, taken en boeken verzamelen…. Maar dat is natuurlijk ook complex. Zijn uurrooster kan hij gewoon raadplegen via een app op zijn gsm. De tijd van papieren agenda’s is voorbij. Dikke pluim voor de leerkracht Frans, Arthur-Emile was zowat de enige die zich kon voorstellen in het Frans. Ook geschiedenis is met zoveel overgave gebracht, dat Arthur-Emile een déjà vu kreeg. Maandag is er al een herhalingstoets van de eerste bundel wiskunde… “Echt herhaling hé mama? Want ik heb dat allemaal al gezien bij Juf Carmen!” Ik was vooral bang voor de overgang van een methode school naar klassiek onderwijs. Op Montessori ging hij even naar buiten wanneer hij te veel energie had en storend werd. Ze konden ook voor een deel bepalen wat ze zouden doen en waar ze gingen zitten om te werken.  Nu zit hij 7u per dag op de schoolbanken! En ook dat valt mee…. Hij is wel blij wanneer er pauze (neen dat noemen ze geen speeltijd meer) is, maar hij kon zich makkelijk aanpassen. Hij volgt sportwetenschappen, dus hij heeft wel 5u sport per week. Tegen het einde van het schooljaar moet hij 10km lopen binnen het uur, sport is geen vrijblijvende richting. Ook daar moet na school aan gewerkt worden! En zoals jullie weten, hij zit elke dag te paard…. Dat is nog altijd zo, hij heeft met andere woorden veel mogelijkheden om zijn energie kwijt te geraken en 7u braaf stil te zitten aan een schoolbank. Wie had dat durven denken?! Zo blij dat mijn klein manneke de tijd van zijn leven had op Montessori. Dat de focus lag op kind zijn en mogen groeien op eigen tempo… Zodat hij nu sterk genoeg is om die stap te zetten in dat grote middelbaar…. Helemaal klaar voor dit nieuw avontuur! Bedankt juffen, jullie zijn toppers! En helemaal in het bijzonder, bedankt Juf Carmen (voor 4 prachtige jaren), Juf Ingrid (voor het helpen bij zijn integratie op school) , Juf Hilde (voor je warmte en liefdevolle aandacht, Meester Stefan (omdat je in moeilijke periodes zoveel meer was dan de leraar LO) en Juf Deborah (voor je geduld bij je start op school)! Jullie deden stuk voor stuk meer dan gewoon jullie job!

– Mama Heidi

Wat zijn we blij dat we na lang twijfelen toch de stap gezet hebben om ons zoontje van school te veranderen. Al na enkele weken was de zin “ik wil niet naar school” volledig verdwenen uit ons leven. We zagen onze zoon openbloeien van een timide kereltje dat zich volledig afzijdig hield, tot een enthousiaste kleuter die elke dag met veel plezier naar school gaat en zich helemaal thuis voelt in zijn klas. Wat een verschil nu hij de ruimte en de verantwoordelijkheid krijgt om dingen op zijn eigen tempo te doen. Plots kon en deed hij zoveel meer! Ook als ouder werden we warm onthaald door het topteam van de school én door de andere ouders. We voelden ons meteen goed bij de pedagogie, bij de intuïtieve Montessorimaterialen en bij de warme sfeer in de school. Ondertussen gaat onze dochter ook naar de peuterklas, en ook zij voelt zich als een vis in het water. Voor ons is het duidelijk: de schoolwissel was de beste beslissing ooit!

– Mama Lynn

Vanuit Jeugdzorg Ter Elst werken we reeds enkele jaren samen met de Montessori school.
Gezien de schooltrajecten van onze kinderen niet steeds vanzelfsprekend verlopen, is een nauwe en warme samenwerking en een consequente wederzijdse uitwisseling van ervaringen en expertise echt nodig.
Het is zeer fijn om met dit schoolteam aan de slag te gaan. Iedereen binnen het team getuigt van een groot hart en een groot engagement. De bereidheid om soms iets verder dan louter het gedrag te kijken maakt dat we enorm op maat en met heel veel gedeelde zorg samen aan de slag kunnen blijven. Onze kinderen ervaren zo een mooie warme schoolomgeving en een team dat blijft op weg gaan, dat er blijft staan voor hen. Dat biedt enorm veel veiligheid en een flinke portie groeikansen die ze anders niet zouden krijgen. En laat nu dat juist zijn wat kinderen nodig hebben…een veilige, stimulerende, zorgende omgeving.

– Jeugdzorg Ter Elst