Ontwikkeling neemt de vorm aan van een streven naar een steeds grotere onafhankelijkheid. Het is als een pijl losgelaten van de boog, die recht, snel en zeker vliegt. -Maria Montessori
De uitdrukking "kinderen onderwijzen" op onze school is bijna verboden. Kinderen in de volle zin van leren, dat wil zeggen, ze leren zichzelf - Maria Montessori

Themaloze weken in Onderbouw peuters

  • 21 januari 2022
  • Onderbouw Peuters A

De eerste 2 weken na de kerstvakantie zitten er alweer op en deze zijn echt voorbij gevlogen! We hebben ons dan ook niet verveeld afgelopen week! We ontfermden ons over onze nieuwe vriendjes in de klas, die (soms letterlijk) bij de hand werden genomen door onze andere kleuters om hen alles te tonen in de […]

De eerste 2 weken na de kerstvakantie zitten er alweer op en deze zijn echt voorbij gevlogen!

We hebben ons dan ook niet verveeld afgelopen week! We ontfermden ons over onze nieuwe vriendjes in de klas, die (soms letterlijk) bij de hand werden genomen door onze andere kleuters om hen alles te tonen in de klas en op de speelplaats. Ook het materiaal werd aan hen piekfijn uitgelegd door onze ervaringsdeskundigen 😉

We ontdekten ook heel wat nieuwe materialen en spelletjes in de klas die onze vriendjes met veel nieuwsgierigheid en interesse hebben bestudeerd en uitgetest. De plasticine bleek na de vakantie helaas niet meer van zo’n goede kwaliteit te zijn, dus we staken de handen uit de mouwen en gingen aan de slag met het maken van natuurlijke, nieuwe plasticine en voegden daar uiteraard ook weer lekker veel glitters aan toe! De vakantie haalde blijkbaar ook weer veel creatieve energie naar boven want er werd deze week heel wat geschilderd, geknipt en gekleefd. Jullie kunnen het al horen; ons klasje zat vol bezige bijtjes! We hielpen trouwens ook EstĂ©e even bovenop de stoel van juf, want zij had groot nieuws te vertellen; ze werd in de vakantie grote zus van Jules! Proficiat lieve EstĂ©e, mama en papa!!

En zo eindigde onze eerste themaloze week, waarin we vooral de invulling vanuit de kleuters lieten komen. Vrijdag maakten ze er trouwens een echte leerrijke dag van, want de interesse in de bus van het zwembad was weer heel groot. We bestudeerden de bus aan de grote raam van onze klas en bekeken oa de grote wielen; die zijn rond en konden draaien. We tekenden in hoepels de vorm van de wielen en maakten onze polsen los d.m.v. een schrijfdans in de hoepels. Het liedje “de wielen van de bus” bleef dus ook niet lang uit en hieraan koppelden we het 3-periodenlesje ‘hoe draag ik mijn stoeltje’. Enkele kleuters demonstreerden de juiste manier van dragen en daarna zetten we allemaal onze eigen stoel in een lange rij. Allemaal klaar om te vertrekken?! Gordels vast en rijden maar! We zongen en dansten samen “de wielen van de bus” en bleken nadien aan te komen aan zee! Het is wel koud, maar toch even ons badpak of zwembroek aangetrokken en zo gingen we even een plonsje doen in zee, een ijsje likken op het strand,
 tot Felix vertelde dat de bus weer ging vertrekken naar school! Allemaal weer een plekje zoeken in onze grote bus en rijden maar!

We ontdekten ook dat de bal uit de klas rond was, net zoals de wielen, en dat hij kon rollen. Welke lichamen konden nog rollen? Het ei? De cilinder? De kubus?… Allemaal kwamen ze even aan bod en gingen onze kleuters ermee experimenteren.

Aangezien er nog zoveel ideeën uit de kleuters kwamen en aangezien we het zo fijn vonden om ons nog eens extra te focussen op de verschillende mogelijkheden van onze montessorimaterialen, hielden we ook de volgende week nog een themaloze week. Zo kregen de kleuters nog meer inspraak in het aanbod en hadden we de tijd om ons nog wat extra op elkaar te focussen en nog meer te ontdekken over de interesses van de kleuters, zodat we hier volgende weken verder mee aan de slag kunnen.