Ontwikkeling neemt de vorm aan van een streven naar een steeds grotere onafhankelijkheid. Het is als een pijl losgelaten van de boog, die recht, snel en zeker vliegt. -Maria Montessori
De uitdrukking "kinderen onderwijzen" op onze school is bijna verboden. Kinderen in de volle zin van leren, dat wil zeggen, ze leren zichzelf - Maria Montessori

Thema water bij Onderbouw Peuters

  • 13 mei 2022
  • Onderbouw Peuters

Tijdens deze 2 weken, waarin we vooral werkten rond het thema “water”, bestudeerden we het water in al zijn facetten. De kleuters gingen aan de slag met schenkwerkjes aan de knutseltafel, waarbij ze tasjes vulden voor een theekransje met onze poppen. Ook ontdekten ze bv. hoe een trechter gebruikt kan worden bij het vullen van […]

Tijdens deze 2 weken, waarin we vooral werkten rond het thema “water”, bestudeerden we het water in al zijn facetten. De kleuters gingen aan de slag met schenkwerkjes aan de knutseltafel, waarbij ze tasjes vulden voor een theekransje met onze poppen. Ook ontdekten ze bv. hoe een trechter gebruikt kan worden bij het vullen van kleine openingen. De kast werd verrijkt met emmertjes water en een spons om water te transfereren, de knipbak werd gevuld met water, we gingen aan de slag met waterverf en ook het belang van het water voor onze plantjes werd nog eens in de spotlight gezet. Door het droge weer hebben ook onze planten buiten veel dorst en uiteraard waren onze vriendjes bereid om er even te passeren met enkele gietertjes.

Op dinsdag vonden we Jules al huilend in de zandbak in onze tuin! Hij maakte zandtaarten en had er even van geproefd… JAKKES! Dat smaakt helemaal niet lekker! Zijn mond zat vol zand. Ook zijn zandtaarten en -kastelen lukten niet goed met het droge zand. We toonden aan Jules hoe het beter zou lukken; we mengen water met zand! Niet te veel want dan wordt het modder! De kleuters gingen zelf aan de slag met het mengen van water en zand en maakten de mooiste zandtaarten en zandkastelen! Nadien luisterden we ook naar het verhaaltje “zandtaarten” van Jules.

Juf Kiana heeft er ondertussen haar laatste week stage opzitten, maar had donderdag nog wel een fijne activiteit in petto voor onze kleuters en maakte een bewegingsparcours dat de kleuters mochten volgen met een bekertje water. Heel voorzichtig werd het weggetje gevolgd en met wat geluk konden de kleuters nog wat water uit hun bekertje in de emmer aan het einde gieten. Ook juf Fleur liep deze week haar laatste dag stage, dus werden we getrakteerd op lekkere ijsjes, hmmm! Jules had enkele dagen later ook wel zin in een ijsje, maar helaas was alles op. We verrasten Jules en gingen op stap naar de markt, waar we verse mango’s kochten en deze in kleine stukjes in de blender gooiden, gemengd met wat water. We ontdekten dat we dit mengsel konden invriezen en maakten zo onze eigen, gezonde waterijsjes!!

Ook het verhaal van “het huis op de rots” werd verteld met prenten en nadien interactief waarbij de poppen Seth en Aaron in de klas aan het werk gingen met het bouwen van hun huizen. Seth bouwde zijn huis op een rots, Aaron bouwde zijn huis op het zand. Het begon te regenen en de druppels vlogen door de klas tot groot jolijt van de kleuters! Wanneer ook de ventilator werd aan gezet en er op die manier ook heel wat wind door de kring blies, werd het gelach uiteraard nog uitbundiger! Maar O jee.. het huis op het zand was helemaal stuk, want het zand werd modder. Gelukkig kon Aaron nog terecht in het huisje van Seth, dat de storm op de stevige rotsen zonder problemen had doorstaan.
Enkele dagen later werd het verhaal nog eens herverteld, maar mochten de kleuters actief meedoen d.m.v. een schrijfdans aan hun tafel; ze tekenden in de scheerschuim de druppels regen, de golven, de wind, de zon,… en ook de natuur buiten leefde met ons mee en liet op dezelfde moment van zich horen met heel wat gedonder! Qua inleving kon dit zeker wel tellen 😉

Op vrijdag vonden we Jules’ bedje helemaal leeg… alleen zijn kleertjes lagen er in! Waar was hij dan weer naartoe?! Helemaal in zijn blootje!! Samen op zoek dus om Jules te vinden! We vonden hem terug in de douche op school, waar hij niet aan de kraan kon, omdat hij nog te klein was. We stelden voor om Jules in een warm badje te zetten in onze klas en deden er lekker veel badschuim in!! Maar waar bleef dat schuim nu?! We probeerden in het water te roeren, golfjes te maken,… En daar kwam het schuim! Ook de spons kon voor nog meer schuim zorgen! We namen allemaal een beetje schuim uit de kom en voelden hoe zacht het was en hoe lekker het rook. Je kon er zelfs een baardje mee maken! Jules ging in het bad en maakte heel onze kring nat!


“Alle samen in het bad.
Mama, papa, glibberglad!
Plons plons
met de spons!
Dikke teen, kleine duim
dansen samen in het schuim.”

Uiteraard trokken we met dit thema ook naar buiten waar we ontdekten dat het gras ‘s morgens steeds nat was, dat er stroming stond op de Nete, dat er heel wat diertjes leven in de vijver in het park, dat er beken lopen naast de straat en nog veel meer!

We deden buiten ook een grote schrijfdans waarbij we eerst onze schouders, armen, polsen en vingers los maakten met een gekke dans in de tuin en gingen nadien op het geluid van de zee aan de slag met het tekenen van golven tegen onze grote muur.

Woensdag was het een superwarme dag en daarom genoten we in de tuin van spelletjes met water. We gingen poppen wassen, met bootjes door wegen varen, eendjes vissen, een parcours afleggen met een beker water, de kleertjes van Jules wassen, zeepbellen vangen, sponsen gooien en poppen wassen. Uiteraard kreeg ook onze Jules weer een uitgebreide wasbeurt! Wat ruikt hij nog steeds lekker!

We vierden in de voorbije 2 weken ook de verjaardagen van Alizèbelle en Lewis! Hip hip HOERA!!!