Ontwikkeling neemt de vorm aan van een streven naar een steeds grotere onafhankelijkheid. Het is als een pijl losgelaten van de boog, die recht, snel en zeker vliegt. -Maria Montessori
De uitdrukking "kinderen onderwijzen" op onze school is bijna verboden. Kinderen in de volle zin van leren, dat wil zeggen, ze leren zichzelf - Maria Montessori

OB peuters: herfstige dagen

  • 4 december 2023
  • Onderbouw Peuters

De herfst is in het land!

De herfst is in het land en dat kunnen we uiteraard niet ongemerkt voorbij laten komen! De herfst heeft ons zoveel moois te bieden en daar maakten we de voorbije weken dankbaar gebruik van!

Natuurlijk namen we na de vakantie eerst ruim de tijd om kennis te maken met onze nieuwe vriendjes, die heel warm ontvangen werden door onze andere kindjes. Zo lief om te zien hoe onze ouderen een handje gaven aan de kleintjes om hen mee te nemen naar de klas of speelplaats en hoe ze in de klas toonden met welke materialen ze allemaal aan de slag kunnen. Dit geeft me telkens weer zo’n warm gevoel en wat ben ik dan een fiere juf!

Op dinsdag trokken we het park in. Jules wilde heel graag mee, dus we zochten in zijn koffertje naar gepaste kledij. Op aanraden van de vriendjes deden we ook zijn regenlaarzen en een warme sjaal aan. Er was maar 1 probleem; Jules heeft zo’n korte benen… Als Jules mee zou wandelen, dan zouden we wel héél lang onderweg zijn! We namen de bolderkar mee en Jules installeerde zich als een echte baron in onze kar. Op de tonen van volgend liedje wandelden we door het park, onder de grote bomen door;
https://www.youtube.com/watch?v=JI_wthyj1OU
 

We vonden een heleboel herfstschatten en namen deze uiteraard allemaal mee in onze bolderkar! Jules vond dit best wel fijn, want hij kreeg een warm dekentje van mooie herfstbladeren over zich heen! We vonden overigens ook heel veel takken die door de wind werden afgebroken. Even vergelijken qua grootte, kijken welke bomen er dik zijn en welke dun,…

In de klas gingen we aan de slag met de blaadjes die we vonden, want ook onze uiltjesboom in de klas had zijn groene blaadjes op de grond laten vallen. We rijgden parels in de herfstkleuren aan een touw en prikten er ook enkele blaadjes bij aan. Jullie kunnen je al voorstellen wat een mooie herfstboom we nu ook in onze klas hebben!!

Onze themakast is ook echt een pareltje geworden met allerlei herfstwerkjes, waaronder het sorteren van bosvruchten, schep- en schenkwerkjes met eikels en okkernoten, een herfstboom om in elkaar te bouwen, houten blokken en kabouters en nog veel meer! We vestigden extra onze aandacht op de montessoripuzzel van de boom, waarbij we alle elementen zoals “de wortels, de stam, de takken en de blaadjes” benoemden. We namen de tijd om even helemaal tot rust te komen met een korte yogaoefening waarbij de kleuters zich stevig op de grond zetten als sterke bomen, gevolgd door het liedje “de wandelende boom”.

Tikke takke regen, tiktak op het dak.
Tikke takke regen, op de wegen!
Plens, plens. Plas, plas plas! Druppeltjes op mijn regenjas….


Voorbije weken brachten niet alleen al het moois van de herfst mee, maar jammer genoeg ook bakken regen! Gelukkig was het tussendoor wel nog af en toe droog en hebben we ook tijdens onze 2de herfstweek onze zintuigen aan het werk gezet met een wandeling langs de Boomgaardstraat en het parkje; voelen aan de stammen van de bomen, kijken naar de kale takken en mooie blaadjes, de geur in het parkje waarnemen, luisteren naar de vogeltjes die voorbij vlogen,…
We ontdekten ook het verschil tussen gewone bomen en naaldbomen; de naaldbomen blijven groen en hadden blijkbaar géén blaadjes! Ze prikten wel wat aan onze vingertjes.. Net zoals de bolsters van de kastanje die we in het park vonden.

In onze klas bleven we uiteraard wel verder experimenteren met alles wat de herfst ons te bieden had, want aan de knutseltafel werd er niet stilgezeten met de herfstkleuren en ook onze herfstwerkjes werden nog heel enthousiast uit de kasten gehaald.